Inspirerende open deuren

Afgelopen dagen heb ik twee presentaties bijgewoond. Een van oud hockeycoach Marc Lammers en een van internetkenner Kristian Esser. Beide waren raak. Lammers inspireert ondernemers hoe beter gebruik te maken van mensen, Esser weet alles van de toepassing van social media. En beide trappen daarvoor leuke open deuren in, met als belangrijkste ‘kijk naar wat je hebt’.

‘Social media zijn een revolutie’, zegt Esser. ‘De huidige technologieën zijn niet slechts verbeteringen van wat we al hebben. Ze gaan ons gedrag veranderen.’ Hij maakt duidelijk hoe de interactie tussen een persoon en zijn data veel intuïtiever wordt, én dat de stemmingen, ideeën en gedachten van mensen alsmaar makkelijker te volgen worden voor anderen. Dat biedt ongekende mogelijkheden voor organisaties die willen weten hoe de vlag erbij hangt bij hun doelgroepen.

‘Wij  heb nog nooit een wedstrijd gewonnen op onze zwakke punten’. Hier spreekt hockeycoach Lammers. In een gloedvol en gedreven betoog maakt hij duidelijk hoe je de energie en ambitie van je team kunt focussen. En, zegt Lammers, vraag hén wat ze willen en kunnen. Kijk dan naar wat er wel mogelijk is en probeer dat uit te bouwen. Het lijkt misschien een open deur, maar ik vond dit prachtig aansluiten op de communicatiewet: ‘Be good, and tell it.’