Gevonden worden op internet is makkelijker dan u denkt

Search Engine Optimization betekent letterlijk ‘optimaliseren voor de zoekmachine’. De bedoeling is uw website zodanig in te richten dat uw site zo hoog mogelijk scoort in Google. Vele mensen doen daar héél geheimzinnig over, en Google verklapt zelf niet hoe ‘de algoritmes’ precies in elkaar zitten. Het is dus niet raar wanneer u hierdoor een beetje geïntimideerd bent.

Daar ga ik nu een eind aan maken: SEO is niets bijzonders.

 1.        Het geheim

Gebruik teksten die zoveel mogelijk aansluiten bij de belevingswereld van belangstellenden. Schrijf voor de lezer. Google wordt steeds slimmer; ‘het algoritme’ begrijpt steeds beter het verschil tussen een gewoon goede productbeschrijving en een SEO-geoptimaliseerde tekst. En die goede productbeschrijving krijgt voorrang.

2.       Waar moet je dan op letten?

Je moet weten wat voor je klant de belangrijkste betekenis is van de diensten of producten die je levert. En je moet dat opschrijven in zíjn woorden, niet die van jullie. Tenslotte moet je dat consequent blijven doen op alle plekken van de site.

3.       Waar kijkt Google dan naar?

Heel eenvoudig. Ten eerste naar de inhoud, die moet dus aansluiten op de vraag. Ten tweede naar de naam van de site en de titels van pagina’s en andere onderdelen, zowel op de zichtbare als de onzichtbare plekken. Ten derde maakt Google een beoordeling van de gebruiksvriendelijkheid van de site: is er een sitemap, doet-ie het lekker snel en werkt het goed op een smartphone of tablet? Tenslotte kijkt Google naar de links binnen en buiten de site: doen die het?

Conclusie

Wanneer u goed onder woorden kunt brengen wat uw bedrijf betekent voor de klant, dan is de grootste klap al gemaakt. Een goede marketing communicatieadviseur kan daarbij helpen. Daarna is het een kwestie van netjes uitwerken in (de indeling van) de site.