experiment Social media

experiment Social media

Wat is de kern van het succes van www.leidenkiest.nl? Die vraag houdt mij al enkele dagen flink bezig. Tegen de tijd dat mijn social media-experiment ten einde loopt zal ik hier wat verklaringen geven. Maar op dit moment zijn het slechts vermoedens.

Eind september begon ik – met hulp van Paul Romijn, wordpress-specialist – een experiment om erachter te komen hoeveel respons een twitter-campagne oplevert. Context van dat experiment: de gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart aanstaande. Essentie van het experiment: zoveel mogelijk stemmen verzamelen in een internetpeiling. Via Twitter @LeidenKiest gaf ik ruchtbaarheid aan de peiling. Op de peilingsite publiceerde ik een dagelijks bericht over de score. Dat bericht kwam dan ook weer op Twitter. Een enkele keer maakte ik een persbericht.

In de maanden oktober, november en december scoorde de peiling 2.365 stemmen met de vraag: ‘op welke partij gaat u in maart stemmen?’ Het aantal volgers op het Twitteraccount steeg langzaam tot 150. Ik kreeg wat commentaar uit de stad en plaatselijk radiostation Sleutelstad nodigde mij uit om wekelijks de peiling te bespreken.

Versnelling

Vorige week woensdag (de 8e) veranderden  wij de site en de peiling naar de vraag: ‘op welke kandidaat gaat u in maart stemmen?’ Paul Romijn leverde het programmeerwerk voor een mooiere en professionelere peiling. De oude peiling werd beëindigd. Zouden de stemmers opnieuw de moeite nemen om op de site te komen stemmen? Ik Twitterde een berichtje dat de site veranderd was.

Eerst gebeurde er niets. En ook donderdag bleef het stil.

Vrijdagmiddag (de 10e) kwam de eerste stem. Dat twitterde ik weer. Aan het einde van de dag hadden we honderden stemmen. In het weekeinde liep het aantal op naar 1.000. Inmiddels is het woensdag de 15e en staat de teller op bijna 1.400. In vijf dagen al over de helft van de respons van de voorgaande drie maanden. En vele Leidenaren Twitteren erover naar elkaar.

Waarom is die respons zo hoog? Misschien geldt het volgende:

  • het onderwerp is duidelijk afgebakend en lokaal beperkt
  • partijen hebben belang bij vermelding in de resultaten
  • kandidaten hebben een nog groter belang
  • deelname aan de peiling is laagdrempelig
  • mensen vinden het leuk om mee te doen aan het spel

Welk antwoord is doorslaggevend? Ik ga het de komende weken gewoon vragen.