Weet u wat een ‘Red Naomi’, een ‘Jive’ of een ‘Parrot Prince’ is? Hebt u wel eens van de ‘Formidablo’, de ‘Crystal Blush’ of de ‘Fondant’ gehoord? Vast niet. Behalve wellicht wanneer u in de sierteelt werkt. *)
Waarom lukt het kwekers niet om bloemenmerken meer naamsbekendheid te geven? Zijn marketingbestedingen van kwekers weggegooid geld?

Bloemen zijn nu net benzine. Voor de ‘gewone’ consument zijn het onderling vervangbare producten. De meeste mensen willen een mooie bos rozen of een fijne bundel chrysanten. Als ze een boeket uitzoeken, dan gaat dat op kleur. Ik heb nog nooit een bloemist de ‘Parrot Prince’ of de ‘Crystal Blush’ horen aanprijzen, laat staan dat ik een klant ernaar heb horen vragen.
In die zin is marketing van sierteeltproducten weggegooid geld.

Een merk moet je bouwen

Coca-Cola, BMW of Nutella zijn ook niet van de ene op de andere dag de bekendste merken ter wereld geworden. Die werken al tientallen jaren om merkwaarden als ‘familie, sportief, smullen’ neer te zetten en vast te houden. De marketeers van Coca-Cola, BMW en Nutella vertellen al die tijd hetzelfde verhaal. Een verhaal dat niet telkens anders is als het product verandert. Met merkwaarden die iets zeggen over de klant.
Iedere euro van hun marketingbudget draagt bij aan het grote verhaal.

Kan dat ook voor bloemen/kwekers?

Ja, natuurlijk kan dat. Bloemen zijn prachtige producten, met een emotionele waarde waar je schitterende merkwaarden op kunt bouwen. Maar denk goed na over het verhaal dat je wilt neerzetten, maak een duidelijke keuze en focus je daarop. Houd dat vervolgens vast. En wees creatief bij het uitzoeken van kanalen naar de klant die je wilt bereiken.

 

*) respectievelijk: roos, cyclaam, tulp, orchidee, calla, hyacinth