Tjilp tjilpHet antwoord is een open deur: dat hangt af van wat je wilt bereiken.

Twitter voorziet in een diep gevoelde menselijke behoefte. De mens voelt zich graag ‘aangesloten’: hij wil erbij horen, zij wil zeker weten op de hoogte te zijn van de laatste nieuwtjes. Dat zijn in wezen twee behoeften: verbonden zijn en ge├»nformeerd zijn. Organisaties kunnen daar gebruik van maken. Hoe?

Organisaties geven mensen de gelegenheid tot ‘volgen’. Kennis kunnen nemen van een continu stroom informatie voorziet in de behoefte van verbondenheid.
Maar bij Twitter geldt in vrijwel overtreffende trap ‘the medium is the message’. Twitterberichten komen zo onverwacht en kunnen in een professionele sfeer zo afleidend zijn dat het essentieel is om berichten kort, bondig en relevant te houden. Geen gewauwel, alleen feiten; maar dus ook geen redeneringen of argumentaties, dus geen propaganda of marketing.

Als je wilt bereiken dat je doelgroep zich met jou of je organisatie verbonden voelt, ga dan twitteren. Wil je hen maximaal – niet optimaal – informeren, ga dan twitteren. Maar bedenk je goed welke impact een twitterbericht heeft en of dat aansluit op je communicatiedoelstelling.