Zo, het moet maar eens gezegd. Media zijn niet sociaal, mensen zijn sociaal. We moeten onze aandacht weer richten op de menselijke kant van communicatie: wat willen we bij wie bereiken? Laat de nerds maar spelen met hun techniekjes en denken dat ze ‘sociaal’ bezig zijn. Communicatieprofessionals concentreren zich op de kern van de zaak: betrokkenheid en beïnvloeding.

‘Social media’ is een hype
Blogs, LinkedIn, Hyves en natuurlijk Facebook worden ‘social media’ genoemd. Organisaties storten zich tegenwoordig ‘en masse’ op het inzetten ervan. Alsof het bestaan van deze technologie de wereld heeft veranderd? Alsof mensen zich anders gaan gedragen met een iPhone en een laptop?
Natuurlijk is het handig om 24/7 de wereld onder handbereik te hebben. En het is vermakelijk om ‘real time’ te weten waar je vrienden mee bezig zijn. Maar dit zijn slechts toevoegingen aan het gewone leven, net als – ooit – de boekdrukkunst, de auto en de WC. Het verandert echter niets aan de basisprincipes: zorgen voor jezelf en je naasten, verkrijgen van voedsel en onderdak, participeren in je gemeenschap.
Betrokkenheid en beïnvloeding
‘Social media’ is een contradictio in terminis. Een medium is slechts een methode, een techniek, waarmee mensen met elkaar in contact staan. De kern van de zaak is dat wij allen graag ‘sociaal’ zijn: wij voorzien in onze behoeften in samenwerking met anderen, wij voelen ons goed wanneer we ergens bij horen. En wij willen graag weten hoe het anderen vergaat.
Vergeet als communicatieprofessional nooit dat dit de behoeften zijn waarop je kunt aanhaken om een boodschap over het voetlicht te krijgen. Die boodschap gaat altijd over beïnvloeding. Wij willen mensen iets laten doen: ze moeten hun mening veranderen, ze moeten iets kopen of ze moeten iets laten (stoppen met roken bijvoorbeeld).
Media hebben karakter
Zodra de communicatiedoelen duidelijk zijn, dan kiezen wij verschillende media, met hun eigen speciale karakter. Met sommige media bereik je veel mensen (televisie), met andere minder (bioscoopreclame). Sommige media wordt reikhalzend naar uitgekeken (een tijdschrift op abonnement), andere nauwelijks opgemerkt (snelwegreclame). Dat karakter bepaalt de manier waarop je er gebruik van kunt maken.
Hetzelfde geldt voor de zogenaamde ‘social media’. Maak gebruik van dat karakter, maar beschouw het nooit als zaligmakend.