Wat maakt deze ondernemers zo klantgericht?

Rijnstreek BusinessPlezier, belangstelling, doorzettingsvermogen, creativiteit; zo maar wat herkenbare termen wanneer je met winnaars en genomineerden van De Sterkste Schakel spreekt over hun klantgerichtheid. Wanneer je doorvraagt tenminste. Want als je ze vraag wat hén nou juist zo klantgericht maakt, dan lijken ze daar eigenlijk geen antwoord op te hebben.

Klantgerichtheid is heel eenvoudig, maar niet vanzelfsprekend
Ze komen niet veel verder dan ‘wij doen gewoon ons best’. Voor winnaars van De Sterkste Schakel is bedrijfsvoering die helemaal op de klant is gericht de normaalste zaak van de wereld. Zij weten niet beter. Maar de jury van de verkiezing zoekt de klantgerichtheid op maar liefst zes onderdelen van bedrijfsvoering. Lang niet ieder bedrijf scoort daar maximaal op. Echte klantgerichtheid moet je op al die terreinen van de onderneming tegenkomen. En dat is niet vanzelfsprekend.

In hun eigen woorden
En tóch zouden deze ondernemers dat nooit over zichzelf zeggen. En dat heeft niets met bescheidenheid te maken. Winnaars van De Sterkste Schakel willen helemaal niet zelf winnen. Zij willen dat hun klant wint. In hun eigen woorden: “Mijn klant wil lavendel verkopen aan zijn  klanten. Ik maak dat voor hen mogelijk (Van der Salm).” Of “Wij hebben een dienend beroep, onze kracht is empathie en respect (Eveline Prosman).” Of “Nieuwe producten ontwikkelen wij samen met de klant (Nico van der Smit).

Uit alles blijkt dat deze ondernemers winnen, niet alleen door klantgericht te zijn, maar zelfs door de klant belangrijker te vinden dan zichzelf.