Het is goed om een duidelijk concept te hebben voor de aanpak van een communicatiedoelstelling. Het is goed om zorgvuldig te spreken over het doel zelf. Maar uiteindelijk moet het werk ook gewoonweg gedaan worden.

Hoeveel mensen maken die stap van praten naar doen op tijd? Hoeveel goede plannen worden niet gerealiseerd door de dagelijkse druk van actie? En wie heeft het doorzettingsvermogen om een campagne door te zetten en niet afgeleid te raken door lopende zaken?

Ik zou ze de kost niet willen geven, de mensen die verzeild raken in de interne discussies over doel en middelen. En die dus niet eens toekomen aan doen. Zo zijn er ook velen die na een voortvarende start juist het zicht op de eindstreep verliezen door gebeurtenissen langs de lijn.

Een goede communicatieadviseur weet ideeën om te zetten in actie en die actie gaande te houden. Hij bewaakt de grote lijn, maar zet zich ook in voor de uitvoering van details. Heb je zo iemand niet in je bedrijf, of raakt je eigen communicatieafdeling het perspectief kwijt? Huur dan een externe communicatieadviseur in. Als het goed is houdt die gepaste afstand om effectief te blijven.