algemene voorwaardenDit is geen gouden tip over de beste manier om algemene voorwaarden kenbaar te maken. Het is meer het toegeven van berusting. En mijn advies aan de collega communicatieadviseurs: download ze maar en gebruik ze voor jezelf! De basis voor de juiste verhouding tussen opdrachtgevers en creatievelingen is al 102 jaar geleden gelegd.

Vandaag heb ik de algemene voorwaarden van mijn dienstverlening herzien. Daarvoor heb ik zeven kantjes nodig. Welke hoofdzaken móet je daarin goed beschrijven?

  • hoe komt de opdracht tot stand
  • hoe betrek je ‘onderaannemers’
  • hoe komt de levering tot stand
  • gebruiksrecht en eigendomsrecht
  • de duur van de overeenkomst
  • de tarieven en de betaling
  • het beëindigen van de overeenkomst
  • aansprakelijkheid

Het grootste deel van mijn zeven kantjes gaat op aan het overnemen van formules die in eigendomsrecht, ondernemingsrecht en privaatrecht allang zijn uitgekristalliseerd. Voorheen had ik geprobeerd dat in één A4 te vangen. Ik geef toe dat dat niet kan.

Wat is het leukste stukje? De bepaling over het voorbehoud van intellectueel eigendom – en dus dat de opdrachtgever voor de duur van de opdracht het gebruiksrecht heeft. Die is gebaseerd op de Auteurswet 1912. Al 102 jaar de vrijwel onveranderde basis van de werkelijke verhouding tussen opdrachtgevers en creatievelingen die hun brood verdienen met bedenksels in woord en beeld.

Ben je werkzaam in communicatieadvies? Download dan vooral mijn voorwaarden en gebruik ze voor jezelf!