Wanneer je mailingen (op papier of e-mail) rondstuurt dan is het leuk en leerzaam om te spelen met de samenstelling. Variaties met vormgeving, inhoud en responsmogelijkheden kunnen veel informatie opleveren over de waardering en de impact van de mail. Dit voorjaar heb ik mijn site wat uitgebreid en ik zocht naar een manier om dat onder de aandacht te brengen.

 

In drie weken stuurde ik al mijn relaties drie e-mails. Daarbij varieerde ik met een aantal elementen:

Vormgeving / beeld

  • iedere mail kreeg bovenstaande afbeelding van de verraste baby mee voor herkenbaarheid
  • iedere mail kreeg een andere ‘look and feel’, met verschillend gebruik van kleuren en beeld

Inhoud:

  • iedere mail probeerde ik een zo kort mogelijk ‘voorwoord’ te geven
  • in twee van de drie voegde ik nieuws over recent werk toe
  • in de eerste twee mails gaf ik iets weg
  • in de derde mail deed ik een aanbieding

Responsmogelijkheden

 

Wat levert het op?

Dit levert informatie op. Interessante gegevens die mij precies vertellen wíe waarop heeft geklikt, welke onderdelen de meeste belangstelling trekken en hoeveel relaties in verschillende mate betrokken zijn bij mijn bedrijf.

Uiteraard kreeg ik ook concrete antwoorden op de vragen die ik stelde. En kreeg ik zelfs commentaar via e-mail en de telefoon. Tenslotte kan ik voor diverse belangstellenden mijn aanbieding uitwerken.

En ik reken erop dat de verbaasde blik van de baby ook wat vertedering heeft opgeroepen hier en daar.

 

Dit waren de mailingen:

‘Jobs to be done’

Checklist marketing/communicatie

‘Drie mails één aanbieding: 100 woorden voor 0 cent’