Wanneer ‘valt het kwartje’? Wanneer hebt u uw gesprekspartner of doelgroep werkelijk bereikt? Wanneer weet u zeker dat zij begrijpen wat u wilt vertellen?

Dat gebeurt zodra ze aanvoelen wat u bedoelt. En dat is níet  hetzelfde als het moment dat u ze hebt verteld wat u wilt dat ze weten. Begrip en aanvoelen zijn emoties. Het is geen rationeel proces.

En hoe zullen wij mensen zelf laten voelen wat u bedoelt? Door ze het zelf te laten bedenken. Wanneer u uw doelgroep kent, dan weet u welke belangen zij hebben bij het onderwerp dat u aansnijdt. Uw presentatie zal er dan ook op zijn gericht om mensen langs hun eigen denkpatronen te laten nadenken over dat onderwerp. Dat doet u door hén te vragen hoe zij er tegenaan kijken.

Wanneer uw uw huiswerk héél goed hebt gedaan dan krijgt u wat u verwacht. En komen ze met iets onverwachts dan is dat vaak mooi meegenomen.

U scoort er in ieder geval draagvlak en begrip mee.