In de journalistiek zegt men ‘follow the money’ om de verbanden tussen gebeurtenissen te vinden. In sales en marketing zeggen ze ‘money talks’ als men de beslissers zoekt of het verschil tussen klanthouding en klantactie analyseert.

Bij communicatie gaat het om belangen: ‘what’s in it for me?’

Ik geef u drie tips om uw communicatie met belanghebbenden te verbeteren.

1. Uw belanghebbenden zien de zaken altijd net iets anders dan u. Het is geen schande hen daar naar te vragen. Wat interesseert hen, wat willen ze van u horen? Een goede dialoog begint met daar gewoonweg naar te vragen.

2. Andere partijen die zich in uw dialoog met uw belanghebbenden mengen (politiek, media) hebben hun eigen belangen. En zij vergroten opzettelijk het verschil tussen uw belang en dat van uw belanghebbenden. Inventariseer de belangen van derden en houdt er actief rekening mee in uw communicatie.

3. Uw eigen belang is anders, groter, dan het optimaal bedienen van uw belanghebbenden. U kunt groei, verandering of beperking nastreven. Wanneer u uw eigen belang helder communiceert kan niemand u beschuldigen van onduidelijkheid of – erger nog – van het hebben van een ‘verborgen agenda’.

Ik realiseer voor mijn opdrachtgevers een zinvolle dialoog met hun doelgroepen. Op basis van het verhelderen van belangen.