‘Wij moeten ook op social media.’ ‘Iedereen ziet ons altijd op Facebook.’ ‘Twitter is dood.’ ‘LinkedIn is het enige zakelijke kanaal.’ Je kunt er niet omheen: er wordt eindelijk serieus nagedacht over het juiste social media-kanaal voor communicatie van MKB’s. Ik vond het tijd om weer eens ouderwets te turven.

De vraag is: wat scoort beter? Facebook of LinkedIn?

Een van de fijnste dingen van social media is dat je inderdaad kunt turven. Geen gedoe met duur bereiksonderzoek, zoals vroeger. Maar gewoon kijken naar de statistieken die Facebook en LinkedIn zelf tonen. Bij beide platforms kun je zien: hoeveel mensen je bericht op hun ‘timeline’ hebben gezien, hoeveel mensen het bericht hebben aangeklikt en hoeveel mensen erop hebben gereageerd.

Tientallen berichten in twee maanden nageplozen

Eén van de projecten waar ik aan werk – de Duurzaamheidsprijs Duin- & Bollenstreek – gaf mij de gelegenheid om zorgvuldig te turven. Voor dat evenement plaats ik namelijk identieke berichten op beide platforms. (Automatisch van de door mij gebouwde website – maar dat is een ander verhaal). Sinds 2 januari inmiddels ruim veertig berichten.

LinkedIn-berichten hebben groter bereik, Facebook-berichten roepen meer reacties op

Tja, en dan krijg je een enerzijds-anderzijds uitkomst. Want na het turven blijkt dat berichten op LinkedIn beter gelezen worden én ook verhoudingsgewijs meer commentaar opleveren. En áls een bericht veel ‘klikken’ krijgt, dan schiet het bereik ervan omhoog: bij LinkedIn meer dan bij Facebook.

Maar Facebookberichten die het wél beter doen dan LinkedInberichten, doen het meteen véél beter. En dat komt vooral door het ‘delen’ van die berichten. MKB bedrijven met consumenten als klant hebben daar een streepje voor op bedrijven met zakelijke klanten.

Conclusie?

Denk eerst even rustig na over het gewenste resultaat van je moeite op social media. LinkedIn lijkt het meest gepast voor zakelijke contacten, Facebook voor consumenten-aandacht.